Translate

Antara Yoga dan Solat

By Naja - 8:23 PTG





banyak info nak kongsi sebenarnya.tapi aku rasa dalam banyak-banyak tu ini kot yang menarik.

firstly,ape kaitan yoga dengan solat? ada persamaankah? ada perbezaankah?


ya.yoga perlu memusatkan pusat tumpuan tapi solat memerlukan khusyuk.dua-dua benda yang sama.jadi maknanya bolehlah kita amalkan yoga?pada pendapat ustaz aku,boleh kalau kita tak baca mantera-mantera yang tujuan dia untuk menyeru semangat atau memuja sesuatu.tapi sebelum tu nak bagitau,kadang-kadang lain ustaz lain pendapat.ada yang tegas menghukum.ada yang ringan.ikut kepada tok guru dorang pulak lah.

tapi kalau boleh.tak payah lah buat yoga.kita dah ada solat kot.aku rasa ramai juga yang dah tahu kesan solat dari segi saintifiknya.kalau tak tahu lagi boleh lah search.

lagi satu,kalau diikutkan,hasil arkeologi tengkorak2 manusia zaman Rom dulu kebanyakkan manusia yang mempunyai kedudukan dan darjat yang tinggi pada zaman tu kebanyakkannya ditebuk di belakang tengkuknya,tujuan? oksigen.tapi kita tak payah susah-susah.kita ada solat.masa sujud tu.darah akan lebih mudah dipam ke otak.


aku tak jumpa artikel pasal this drilled skull ni.mungkin salah keyword search.yang aku jumpa memang ada gejala tebuk tengkorak ni.tapi for medical purpose.katanya untuk menguji kedalam tengkorak.wallahualam.

then,masa berdiri untuk solat tu.pastikan kepala tegak.tujuannya.untuk mengelakkan penyakit osteoporosis.

  • Share:

You Might Also Like

1 Virus