Translate

Dari UniSZA ke UMK Bachok

By Naja - 8:43 PTG

So 1-2 April baru baru ni UniSZA dan beberapa U lain DIMINTA HANTAR 8 ORANG WAKIL ke program Social Business Forum di UMK Bachok. Kenapa aku capslock ayat diminta tu? Ha, sebab sorry to say pengurusan untuk unisza sangat teruk. Aku taktahu u lain, tapi takde siapa pun yang menguruskan unisza. Like, tiba tiba sehari sebelum tu baru sampai info yang penginapan tak disediakan, so nasib baik unisza tanggung. Lepastu dalam surat bagitau makanan disediakan, HAMPEH kau, makanan ke mana apa ke mana. Datang-datang, takde signboard pendaftaran, menonong je kami kami ni. Masa daftar+bagi baju, lagi teruk. Dia campur sekali budak UMK yang ramai-ramai tu bersesak sesak dkt jalan yang sempit tu. Takde sistem. Kitorang lagilah lost habis. Bila ditanya, u lain macam mana? SEMUA MUKA MACAM BARU TAHU ADA PENGLIBATAN U LAIN ENGKO RASA? Basically, tak tahu apa function panggil u lain? 


Tapi apa apa pun, aku salute je UMK buat program macam tu. Sekurang kurangnya input dia bagus sangat. Kira bagus dah dijemput tu. Walaupun ajak-ajak ayam. haha.

Sebenarnya aku bukan nak rant on pengurusan program, bukan jugak untuk bagitahu input program, cuma nak bagitahu apa beza kos-kos di UMK dan UniSZA. Macam aku dah bagitahu sebelum ni, Setiap UA TAK BOLEH SAMA intipati pengajaran walaupun kosnya nama serupa/sama. 

Sebab tu tagline UMK; Entrepreneurship is Our Thrust. Diangkat menjadi Entrepreneurship University. Aku difahamkan oleh VC (Vice Chancellor) dia sendiri semua student dia wajib ambik subjek entrepreneurship.

Lain dengan UniSZA. Walaupun kos aku ambik jugak subjek entrepreneur, tapi bukan semua kos dekat sini wajib ambik. Jadi kau orang kena faham lah, dia cuba menghasilkan kau orang sebagai entrepreneur student, dan subjek-subjek dia menjurus ke aras situ. Kalau UniSZA, contohnya kos Agricultural Biotechnology, subjek kami lebih kepada makmal+ladang. Kalau Biotechnology UPM, subjek dia lebih kepada makmal sahaja.

Benda-benda ni cikgu/wakil u yang datang dekat sekolah korang tak bagitahu. Dalam web pun tak bagitahu. Jadi, ni aku nak bagitahu. Nak kepastian, tanya student U tu. Kalau takde, bagitau aku, aku boleh tanya kawan-kawan aku. Ni betul nak tolong korang ni. Jangan dah masuk, kau keluar pulak. Satu hal duit pendaftaran burn gitu je. Sayangi duit mak bapak anda. Bai.

  • Share:

You Might Also Like

4 Virus

  1. Singgah disini... sambil komen2 sket...
    timba lah sebanyak mana ilmu yang boleh, jadikan ia pengalaman hidup yang sangat berharga untuk masa depan...

    BalasPadam
  2. bidang ini amat berpotensi jika berada di kawasan pertanian..seperti ditempat saya nie.

    BalasPadam